interne-links

Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?

door

in

Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?

Interne links zijn linkjes op een website die verwijzen naar hetzelfde domein. Als je dus klikt op een interne link, ga je niet naar een andere website toe. Je gaat naar een andere pagina van de huidige website. Er zijn verschillende soorten interne links.

Welke interne links zijn er?

Eigenlijk zijn alle linkjes op je website, die naar een ander gedeelte van jouw website verwijzen een interne link. Een kort overzicht van de meest gebruikte interne links:

  • het menu vaak prominent in beeld. De meest gangbare manier om bezoekers snel naar andere gedeeltes van de website te brengen.
  • breadcrumbs het broodkruimelspoor, een aantal linkjes achter elkaar, die aangeven waar op de website je op dat moment bent. Hierdoor kan je gemakkelijk terug naar bovenliggende overzichtspagina’s.
  • de sitemap een pagina met een overzicht van de gehele website. Alle linkjes worden onder elkaar weergegeven, zodat de bezoeker snel naar een onderwerp kan klikken. Vaak heeft de sitemap een eenvoudige weergave maar er zijn ook websites waar de sitemap een waar kunstwerk is met mooie lijntjes, diagrammen en plaatjes. Het maakt niet uit of je een eenvoudige of uitgebreide sitemap gebruikt, als hij maar duidelijk is. De bezoeker moet snel kunnen komen, waar hij naar toe wil. De sitemap is overigens alleen voor de bezoeker en niet te verwarren met de xml sitemap voor zoekmachines.
  • cross-links een link in een tekst, die verwijst naar een onderwerp of uitgebreidere weergave of uitleg van een term. Maar ook “producten die anderen kochten (cross-selling)”, voorwaarden en achtergrondbeschrijvingen vallen onder cross-links.

Waarom zijn interne links belangrijk?

Interne links zijn belangrijk voor je bezoekers. Ze krijgen met jouw interne linkstructuur snel een goed beeld van wat jouw website te bieden heeft. Des te beter de interne linkstructuur is, des te gebruikersvriendelijker jouw website is. Zorg er voor dat jouw bezoekers altijd binnen maximaal 2 klikken op de plaats van bestemming kunnen komen.

sitemap

Google houdt ook van een goede interne linkstructuur. Als de Google Spider langs komt crawlt de spider door jouw website heen, om de website te beoordelen. Met een goede interne linkstructuur kan Google eenvoudig indexeren en ziet Google snel welke pagina’s van jouw website het belangrijkste zijn. Naar welke pagina’s op jouw website de meeste interne linkjes gaan. Het is dus belangrijk om te weten welke pagina’s van je website écht belangrijk zijn, om vervolgens daar de meeste interne links naar te maken.

Wanneer en niet intern naar een pagina wordt gelinkt, is de kans groot dat deze pagina niet zal worden gevonden en dus ook niet zal worden geïndexeerd door Google. Wanneer een pagina niet is geïndexeerd door Google, kan de pagina ook niet worden gevonden in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat er naar iedere pagina op de website een interne link staat.

Hoe verwerkt je interne links in de website tekst?

Het is niet moeilijk om interne links op de juiste manier in de tekst te verwerken. Zorg er wel voor dat de zinnen leesbaar blijven. Gebruik ook je creativiteit en originaliteit. Als je een interne link maakt, zorg er dan voor dat het woord waar je een linkje van maakt iets zegt over de pagina waar het naar toe verwijst. Daarmee weet Google waar de pagina over gaat. Het standaardvoorbeeld is een linkje naar de contactpagina van jouw website. Maak in de zin het woord “contact” klikbaar. Gebruik dus een relevant woord of een relevante zin. Bij een linkje moet je ook altijd een title tekst invoeren. Die tekst is niet direct zichtbaar in de tekst, maar als je met je muis over het linkje heen gaat verschijnt die tekst in een blokje onder de link. Ook Google leest deze tekst en beoordeeld de waarde van de link mede aan de hand van deze title tekst.

Veelgemaakte fouten bij de interne links

Wat je heel vaak ziet is dat er woorden als “hier” en “lees meer” gelinkt worden. Daar kan Google helemaal niets mee. Probeer dit zo veel mogelijk te vermijden. Vaak word ook de title tekst van de linkjes niet ingevuld. Google kan de link niet optimaal analyseren. Een gemiste kans.

Conclusie: zorg voor een goede interne linkstructuur

Een goede interne linkstructuur zorgt er voor dat de bezoekers van jouw website snel kunnen vinden wat ze zoeken. Het gevorderd de gebruikersvriendelijkheid van je website. Bovendien kan Google jouw site hiermee gemakkelijker indexeren. Het zorgt voor een SEO-vriendelijke structuur in jouw website.

Gebruik relevante woorden voor de linkjes en vergeet niet om de title tekst in te vullen.